Як допомогти новачку адаптуватись

0

Кожен керівник стикається з необхідністю адаптації в колективі нових або переведених на нові посади старих співробітників.

Навіть якщо керівник нічого робить, рано чи пізно підлеглі увіллються в команду і стануть її часткою. Але період адаптації – це період стресу й дискомфорту. В таких умовах ми діємо не так ефективно, як у оптимальних. Тож що швидше новий співробітник почне використовувати свій потенціал повністю, то скоріше керівник отримає ті компетенції, які позначені в резюме та оплачує.

Наш мозок – складна система і складається з трьох частин: рептильного та лімбічного мозку й неокортексу. Еволюційну модель головного мозку сформулював психолог Пол Маклін. Він вважає, що людський мозок «рівнозначний трьом взаємозалежним біологічним комп’ютерам», із яких кожен має «свій власний розум, своє власне відчуття часу й простору, власну пам’ять, рухову та інші функції». Кожен мозок відповідає одному великому еволюційному кроку.

Рептильний мозок – найдавніший і відповідає за функції виживання, інстинкти й самозбереження. Його головне завдання – уникнути фізичного болю.
Лімбічний мозок відповідний за пам’ять та емоції. І якщо для рептильного мозку головне – виживання організму, то для лімбічного в пріоритеті – захист гідності від зазіхань.
Неокортекс – наймолодша частина мозку і відповідає за здатність приймати раціональні рішення, планувати, мислити стратегічно, враховувати ризики і йти на них, якщо це доцільно. Саме ця частина мозку робить нас людьми. І коли кажуть – «думай головою», то мається на увазі саме неокортекс.

Утім, є один нюанс: рептильний і лімбічний мозок набагато старше неокортексу і поки вони посилають сигнали про загрозу життю або гідності, людина не може мислити логічно й стратегічно.
Вам, як керівнику, важливо максимально швидко «заспокоїти» рептильний і лімбічний мозок своїх новачків і тоді вони стануть системними, ефективними й результативними, якими є насправді.

Як це зробити: покажіть, що їх життю, здоров’ю та гідності нічого не загрожує. Продемонструйте людині робоче і місце, де він може залишити свої особисті речі, дайте можливість «обжитися». Розкажіть про те, де й коли у вас в колективі прийнято обідати. Це дасть команду рептильному мозку: жодної загрози немає. Привітайте його з приєднанням до вашої команди, познайомте новачка з колегами і поясніть, хто зможе йому допомогти вирішити питання, пов’язані з адаптацією (інструктаж, видача уніформи та ін.). Будьте доброзичливі: тон голосу має велике значення: спокійний голос заспокоює лімбічну систему.

Щойно вам вдалося домовитися з «динозаврами» мозку – людина готова задіяти неокортекс і ви можете обговорювати ваші очікування від неї. Що чіткіше й конкретніше ви сформулюєте завдання на перший період часу, то простіше співробітнику буде сфокусуватися саме на тому, що ви вважаєте важливим і пріоритетним. І тим простіше вам буде оцінити й відкоригувати його дії. Список вимірних, досяжних, реалістичних завдань із критеріями виконання – ваш надійний помічник в адаптації нових співробітників. Видавши такий список, ви можете запитати у співробітника, що здається йому найбільш складним або новим, яка допомога йому потрібна, щоб впоратися із завданнями.

Для того щоб відчувати себе комфортно в структурі, важливо розуміти взаємозв’язок свого відділу і своєї ролі в ньому з іншими структурними підрозділами компанії. Це дасть цілісну картину й дозволить оцінити ефективність своїх дій з точки зору користі для компанії. Тож зустрічі з керівниками інших відділів будуть також доречні.

Резюме:
Усвідомлення того, що в компанії ніщо не загрожує життю і почуттю власної гідності людини, що її функції й завдання зрозумілі, важливі та роблять внесок у спільну справу, розуміння, куди звернутися за допомогою або відсутньою інформацією допоможуть новому співробітнику використовувати свій потенціал, працювати ефективно та з задоволенням.

Коуч Ганна Лангова

Коуч Ганна Лангова

Сторінка у мережі Facebook: https://www.facebook.com/langovacoach/

Канал в Youtube: Анна Ланговая