Коли і як замінити гальмівну рідину?

0

Анатолій Окоча, канд. техн. наук, доцент, Олександр Лавріненко, асистент, НУБіП України

Технічні рідини в автотракторній техніці мають особливість через деякий час втрачати свої експлуатаційні властивості. Не є винятком і гальмівна рідина, яка визначає безпеку вашу, вашого автомобіля та інших учасників руху.

Причини заміни гальмівної рідини

Причин заміни гальмівної рідини небагато, але всі вони впливають на її експлуатаційні властивості і якість, що позначається на безпеці учасників руху.

Якісно визначити параметри гальмівної рідини можливо лише у лабораторії. Самостійно можна перевірити тільки її зовнішній вигляд. За стандартами гальмівна рідина має бути однорідною, прозорою та без осаду. Оскільки рідина в системі не циркулює, то у бачку та у колісних циліндрах її властивості можуть бути різними. У бачку вона контактує з повітрям і набирає вологу, в гальмівних циліндрах рідина часто нагрівається й контактує з елементами ущільнення, у результаті зношуються присадки, вона забруднююється, стабільність та її колір змінюються.

Гігроскопічність гальмівної рідини – одна з головних причин її заміни. Волога разом із повітрям потрапляє у рідину під час експлуатації. Замкнутість системи все ж не захищає рідину від потрапляння повітря, а разом з ним і вологи, що впливає на одну з головних властивостей гальмівної рідини – температуру кипіння. Зменшення температури кипіння гальмівної рідини пов’язано зі збільшенням ризику відмови гальмівної системи. Максимальна кількість вологи, яка допускається у робочій гальмівній рідині – до 3,5%. Визначити кількість вологи візуально неможливо. Для цього потрібні спеціальні індикатори – тестери. Сьогодні на ринку представлена велика кількість моделей приладів для перевірки гальміної рідини, тому перед вибором і придбанням потрібно уважно ознайомитися з параметрами та правилами користування. Зазвичай це невеличкі електронні прилади з зондами, які занурюють у гальмівну рідину. Зонд нагрівається і визначає температуру кипіння рідини з точністю до 3%. На екрані висвічується результат: за температури нижче 165°С – «терміново замінити», за температури у межах 165 – 175°С – «бажано замінити», а понад 175°С – «все нормально». Процес діагностування займає не більше 45 с.

Несправність гальмівної системи виражається у витіканні або підтіканні гальмівної рідини. Обов’язково перед ремонтом слід провести діагностику системи, а потім заміну рідини.

Якщо автомобіль тривалий час не експлуатувався, і рідина забруднена, також варто провести повну її заміну.

У випадку придбання автомобіля бувшого в експлуатації необхідно гальмівну рідину замінити відразу. Це додасть вам впевненості і розуміння, що перебуває у гальмівній системі, та не призведе до проблем на дорогах.

Змішування гальмівних рідин можливе лише у безвихідній ситуації, наприклад, за несправності необхідно дістатися до пункту технічного сервісу. Категорично заборонено змішувати силіконові й гліколеві рідини та будь-які інші, якщо у їх виготовленні використовували різні основи. У разі потреби доливати слід лише рідину із однаковою основою, навіть різних виробників, після чого фахівці наполегливо рекомендують провести повну заміну гальмівної рідини.

Періодичність заміни гальмівної рідини

Виробником автотракторної техніки визначена періодичність заміни гальмівної рідини, в середньому через 1 – 3 роки експлуатації або за пробігу автомобіля 30 – 40 тис. км. Однак потрібно враховувати, що ця періодичність визначена за умови штатного режиму експлуатації техніки, тому варто зважати на реальні режими її експлуатації, тобто частоту використання гальм в аварійному й швидкісному режимах.

Заміна гальмівної рідини та прокачування системи

Замінювати рідину необхідно не лише своєчасно, а й правильно. Є два варіанти заміни гальмівної рідини: перший – на спеціалізованій станції технічного обслуговування (СТО), другий – самотужки. Кожен варіант має свої переваги й недоліки.

Перший варіант. У автосервісі є автомеханік та спеціальне обладнання для заміни гальмівної рідини. За часом це займе 15 – 20 хв. Вартість заміни не така вже й велика.

Другий варіант – заміна гальмівної рідини самотужки. Складного в цьому нічого немає, головне уважно прочитати інструкцію з експлуатації автомобіля та старанно виконувати всі приписи технологічної карти.

Замінити гальмівну рідину самостійно можна на автомобілях без ABS та з ABS, якщо в автомобілі блок клапанів, насос і гідроакумулятор об’єднані в одному вузлі. В автомобілях, оснащених роздільною (інтегральною) ABS, замінити гальмівну рідину можна лише на СТО, використовуючи спеціальне обладнання, яке дасть змогу провести це під тиском, що знизить вірогідність потрапляння повітря у систему. Заміна гальмівної рідини у системах із ESP і SBC також потребує спеціальної установки, оскільки тут має значення послідовність відкриття клапанів гідромодуля.

Прокачування гальмівної системи проводять, якщо:

– заміну гальмівної рідини виконували власними силами;

– педаль гальма «м’яка»;

– проводили ремонт гальмівних механізмів;

– автомобіль під час гальмування «водить» з боку в бік.

Перш ніж виконати заміну рідини та прокачування гальмівної системи варто переконатися, що всі вузли та з’єднання приводу гальм герметичні.

Суть процесу заміни полягає у тому, що по черзі з кожного колеса, а точніше з кожного гальмівного супорта, через спеціальний штуцер слід злити певну кількість рідини, слідкуючи за тим, аби у систему не потрапило повітря.

Рідину краще замінювати на естакаді або оглядовій канаві (тоді не потрібно знімати колеса). Якщо це неможливо, то для проведення процесу заміни на рівному майданчику необхідно колеса знімати по черзі, використовуючи домкрат. Автомобіль обов’язково має стояти на передачі.

Рекомендації заводу виробника автомобіля під час здійснення процесів заміни гальмівної рідини й прокачування дуже важливі, особливо у частині послідовності прокачування гальмівних циліндрів, позаяк від цього залежить, наскільки повністю повітря буде видалене з системи.

Довідка

ABS – антиблокувальна система гальмування (англ. Antilock braking system) – електронна система, яка запобігає блокуванню коліс та втраті керованості транспортного засобу під час гальмування. Основне призначення системи – забезпечення оптимальної гальмівної ефективності (мінімального гальмівного шляху) за збереження стійкості та керованості автомобіля. ABS встановлюють на легкових і вантажних автомобілях, мотоциклах, причепах, а також на колісному шасі літаків.

Довідка

ESP – система динамічної стабілізації автомобіля (англ. Electronic Stability Program). Головне завдання ESP полягає у тому, щоб контролювати поперечну динаміку автомобіля, зберігати курсову стійкість і допомагати водію у критичних ситуаціях: запобігати заносу і боковому ковзанню автомобіля. Особливо ефективно система працює під час виконання маневрів на високій швидкості та за недостатнього зчеплення коліс із покриттям.

Довідка

SBC – (англ. Sensotronic Brake Control) електрогідравлічна гальмівна система, яка керує гальмуванням кожного колеса окремо. Головною особливістю системи SBC є відсутність прямого механіко-гідравлічного зв’язку між педаллю гальм та робочими гальмівними циліндрами. Це означає, що тиск у гальмівних циліндрах може регулюватися незалежно від зусилля натискання на педаль гальм, що робить цю систему більш гнучкою та підвищує ефективність гальмування.

Гідропривід гальм без ABS

Найчастіше заміну потрібно розпочинати з правого заднього колеса. Далі порядок заміни рідини та прокачування системи виглядає так. За паралельної схеми контурів: праве заднє, ліве заднє, потім – праве переднє і наостанок ліве переднє; за діагональної – порядок буде таким: праве заднє, потім ліве переднє, ліве заднє і наостанок праве переднє.

Якщо автомобіль має регулятор тиску на задніх гальмах, то варто попередньо його розблокувати. Конструктивні особливості автомобіля визначають, яким способом це можливо виконати, наприклад, між елементом регулятора й приводом керування вставити викрутку, яку знімають після закінчення робіт.

Послідовність заміни гальмівної рідини:

1. Шприцом (грушою) якомога ретельніше відкачати з бачка стару гальмівну рідину й злити у пластикову пляшку.

2. Залити у бачок нову рідину до верхнього рівня й під час прокачування гальмівної системи слідкувати за її рівнем.

3. Старанно очистити від бруду й пилу штуцери (клапани) для видалення повітря й зняти зі штуцера колеса, першого за схемою прокачування, захисний ковпачок.

4. Надіти на штуцер прозору трубку, другий кінець якої опустити у пластикову пляшку зі старою гальмівною рідиною.

Наступні операції з заміни й прокачування потрібно проводити вдвох:

5. Один різко натискає на педаль гальма 3–5 разів із інтервалом у 2–3 с для створення в системі значного тиску, й утримує педаль у натисненому положенні, другий – відкручує на 1/2 або 3/4 оберта штуцер. Водночас рідина разом із повітрям витіснятиметься в пляшку, а педаль плавно дійде до упору. Щойно рідина перестане витікати – штуцер необхідно закрутити.

Ці операції доведеться повторити декілька разів, поки з трубки не потече чиста рідина, а у ній не зникнуть бульбашки повітря.

6. Утримуючи педаль у натисненому положенні, потрібно закрутити штуцер і зняти трубку.

7. Очистити штуцер від слідів рідини й надіти захисний ковпачок.

Усі приведені вище операції слід провести з гальмівними механізмами інших коліс у послідовності зі схемою прокачування.

Якість виконаної роботи перевіряють натисканям декілька разів на педаль гальма. До того ж хід педалі й зусилля на ній мають бути однаковими за кожного натискання. Якщо це не так, варто повернутись до операцій 4 – 7.

Увага! У всіх випадках заміни чи доливання гальмівної рідини не рекомендується повторно застосовувати рідину, яка тривалий час зберігалася відкритою або зливалася раніше, позаяк існує висока ймовірність її забруднення або насичення вологою.

Гідропривід гальм з ABS

Видалення повітря з гальмівної системи, обладнаної ABS, має певні особливості:

– трубопроводи задніх коліс (контур задніх гальм) перебувають під підвищеним тиском (до 18 МПа). Тому, аби не допустити витікання рідини, перед роз’єднанням гальмівних магістралей у системах із ABS, необхідно провести розрядку акумулятора тиску. Для цього, за вимкненого запалювання, натискують разів 20 на педаль гальма;

– бажано постійно слідкувати за рівнем гальмівної рідини, щоб не допустити роботу насоса «всуху»;

– насос має працювати не більше 2-х хвилин. Якщо для прокачування необхідно більше часу, то варто вимкнути запалювання й дати насосу схолонути протягом 5 – 10 хв.

Послідовність прокачування:

1. Поверніть ключ запалювання на положення «0».

2. Від’єднайте два електророзніми на кришці бачка гальмівної рідини.

Гальмо лівого переднього колеса.

3. На штуцер гальма надіньте прозору трубку, відкрутіть штуцер на один оберт.

4. Натисніть педаль гальма до упору та утримуйте її у такому положенні до припинення появи бульбашок повітря в рідині.

Гальмо правого переднього колеса.

Видаліть повітря таким самим способом.

Гальмо правого заднього колеса.

5. На штуцер гальма надіньте прозору трубку, відкрутіть штуцер на один оберт.

6. Натисніть на педаль гальма до упору і, повернувши ключ запалювання на положення «2», утримуйте педаль натисненою.

7. Дайте змогу гальмівній рідині витікати за працюючого насоса до припинення появи бульбашок повітря.

8. Закрутіть штуцер і відпустіть педаль гальма.

9. Виконуйте операції 5 – 8 разів до припинення появи бульбашок повітря.

Гальмо лівого заднього колеса.

11. На штуцер гальма надіньте прозору трубку, відкрутіть штуцер на один оберт.

12. Педаль гальма не натискайте! Поверніть ключ запалювання на положення «2» і дайте змогу гальмівній рідині витікати за працюючого насоса до припинення появи бульбашок повітря.

13. Натисніть на педаль гальма до половини її ходу та утримуйте її в такому положенні.

14. Закрутіть штуцер.

15. Відпустіть педаль гальма та дочекайтесь повної зупинки насоса.

16. Поверніть ключ запалювання в положення «0».

17. Під’єднайте розніми у кришці бачка.

Заходи безпеки

Зберігати гальмівну рідину потрібно лише у герметичній тарі, аби вона не набирала вологи, не окислювалась і не випаровувалась. Гальмівні рідини зазвичай легкозамисті й отруйні, тому під час роботи з ними  заборонено палити й слід не допускати потрапляння їх усередину організму, а у разі потрапляння на шкіру – змити водою. Крім того, необхідно пам’ятати, що гальмівні рідини агресивні щодо лакофарбового покриття.